Årsmelding og regnskap 2023

Punsvik Foto

Narvik, som store deler av landet ellers, merker i stadig større grad de langsiktige utfordringene i etterkant av en verden som har vært gjennom og som stadig står i flere kriser.

Det grønne skifte tar lengre tid enn vi forventet kun for et par år tilbake, inflasjonen er fortsatt langt over nasjonens målsetning og renten holdes på et vesentlig høyere nivå enn for kun kort tid tilbake. Selv om rentenivået i et historisk perspektiv ikke er spesielt høgt, merkes usikkerheten godt på den økonomiske aktiviteten i bedriftene og hos privatpersoner. Folk er merkbart mer restriktive med investeringene.

Norges Bank har gravis strammet til skruen og dermed har vi unngått de veldig brå og hurtige endinger, men de store samfunnsmessige konsekvensene begynner vi først å skimte konturene av denne våren. Iverksetting av nye boliger har stoppet opp, boligutbyggerne og andre entreprenører går konkurs, bruktboligprisene forventes å stige vesentlig og etterspørselen etter kontorlokaler er veldig lav osv.

Samtidig skaper den spente geopolitiske situasjonen paradoksalt nok muligheter i regionen. Den varslede satsingen på oppbyggingen av Forsvaret kan gi ny og mer aktivitet, og Narvikgården kan få en sterkere rolle i utviklingen av særlig området rundt Bjerkvik.

Narvikgården jobber nå med blant annet planlegging, prosjektering og regulering på flere områder. Dette for at vi raskest mulig skal kunne iverksette prosjekter når pilene igjen peker oppover. Selv om vi har mange spennende prosjekter som vi gjerne skulle sette var kommet lengre, så som utvikling av Teknisk kvartal, Torvhallen og Indre Havn, for å nevne noen, handler utviklingen om samspill og samhandling med andre aktører som også er villig til å investere.

Samtidig har vi flere konkrete utbyggings- og vedlikeholdsprosjekter på gang, og sommeren 2024 blir det omfattende aktivitet med blant annet ny fasade på Sentrumsgården. Som stor gårdeier og viktig samfunnsaktør, med hovedfokus på blant annet by og sentrumsutvikling, mener vi det er av stor betydning at vi går foran og bidrar til forskjønning av byen. Dette et ett tiltak i arbeidet med å skape etablering, trivsel og vekst – akkurat som utarbeidelsen av Bygulvsstrategien er det samme. «Vi skaper et attraktivt sentrum i en helt rå by», er visjonen i prosjektet hvor Narvikgården, Narvik kommune og Polaris Eiendom har gått sammen om å jobbe frem en strategi for å gjøre bykjernen mer attraktiv med menneskene i fokus.

Regnskapet for 2023 viser en bærekraftig økonomi, men resultatet er en konsekvens av god innsats og hard jobbing fra dyktige medarbeidere over tid. Så er det litt tilfeldig at flere prosjekter gir overskudd samme år, og derfor vil økonomien i et utviklingsselskap svinge fra år om annen. De likvidene vi nå har tilgjengelig er allerede satt i arbeid gjennom ulike prosjekter som vil sikre fremtidige inntekter, og ikke minst vil mye brukes til å betale Narvik kommune for de eiendommen vi har kjøpt.

Her kan du lese vår Årsmelding og regnskap for 2023

Publisert: 24. jun 2024